ليالي الشكمان - الفصل السادس
ليالي الشكمان
2025, هيانا المحمدي
اجتماعية
مجانا
يعاني مالك من صدمة نكران ليالي، بينما يحاول صديقه مسلم تخفيف آلامه. في الحارة، يخرج المعلم لحمة من السجن ليواجه طليقته نعمة التي تجرده من أملاكه وتفاجئه بحملها. أما ليالي في الجامعة، فتتشاجر مع معجب وتتلقى مكالمة غامضة، بينما يصل شخص إلى الجونة معلناً بداية "الحرب".
مالك
ضابط شرطة يعاني من صدمة كبيرة بعد لقائه بليالي التي نسيته تمامًا ولم تتعرف عليه. يبدو عليه التعب والوجع الشديدين نتيجة هذا الموقفمسلم
صديق مالك وزميله، يبدو أنه ضابط شرطة أيضًا ("حدس الضابط الخبير"). يتسم بالصداقة الحقيقية والخوف على مالك من الانهيارنعمات الجندي
طليقة المعلم لحمة، تبدو امرأة قوية وحازمة. رفعت قضية طلاق على لحمة وكسبتها، واستعادت أملاكها. تفاجئ لحمة بحملها في شهور متقدمة، مما يزيد من غضبه وصدمتهمعتز
زميل ليالي في الجامعة (دكتور على الأرجح). يحاول التقرب منها ولكنه يتعرض للكم من قبلها. يبدو أنه كان ينوي التقدم لخطبتها في ذلك اليوم.
الفصل السادس في مكان عالي في جبل في القاهرة كان مالك يجلس في مكان هادي على قمة عالية يستطيع منها رؤية المدينة والأضواء الخافتة وصدح صوت خلفه يقول بمرح وسعادة مصطنعة ليخرج الآخر من حزنه : خد كل واشرب يا صاحبي قولي بقا عملت ايه أكيد فرحان انت اتقابلت مع حب حياتك النهاردة أكيد مبسوط دي برده قلب الوحش مش اي حد يعني ههه قولي اتفقتوا علي الفرح علي طول ولا عايزين خطوبة ودلع وخروج ورايح فين خارج مع خطيبتي و جاي منين جاي مع خطيبتي واتصل عليك مردتش ليه بكلم خطيبتي هههههه…….. ايه يا وحش ساكت ليه في. حاجة نسيتها ولا ايه. مالك بتعب وجع :لا يا صاحبي ليالي هي االلي معرفتنيش هي نسيتني وكل حاجة دي كانت. بتتكلم معايا علي اني حضرت الظابط هههههه ههههه دي خلعت قلبي من ضلوعي دي قتلني بالحياة مسلم بصدمة مفأجاة مما حدث : اهدي اهدي اهدي يا مالك اهدي يا صاحبي احكي لي اللي حصل لان أنا مش فاهم والله اي حاجه هو ايه اللي حصل بالظبط مالك باستسلام وتعب من كل ما يحدث حوله : حاضر هحكي لك يا صاحبي يمكن ربنا يخفف وجع قلبي دا لان أنا حاسس ان هموت من الوجع دا مسلم بخوف من انهيار مالك مرة أخري وهو لا يعرف تفاصيل لقاء مالك مع الفتاة ما حدث بينها حقا لكن ما يخبره به حدس الضابط الخبير أن آمر ليس جيد علي الاطلاق لكن سوف يعرف من مالك كل شيء الآن يرى كيف يساعد. صديقه ورفيق دربه : لا يا صاحبي الف بعد الشر عليك دا انت وجودك معانا بالدنيا وما فيها أنت عايز تموت احنا بنشوفك الجبل الذي يسندنا ويقوينا ليه يا صاحبي ونعمل ايه انا وليث والبنات احنا بنعامل معاك علي أن أنت أبونا وأخونا وصاحبنا يا مالك إن شاء الله خير مالك بتعب : بدون دخول في تفاصيل كتير هي نسيتني ربنا يوفقها و يسعدها ويعوضها ويعوضني بالاحسن والانسب أم بخصوص الحب اللي في قلبي ليها فدا يخصني أنا في مش ليها ذنب في مشاعري. دي هي كانت صغيرة واحساسها كان تعلق مش حب دا احتياج وضعف منها وانا شوفته حب الطفلة الصغيرة كبرت خلاص يا صاحبي مسلم بعدم فهم : احتياج وضعف ايه دا ازاي كمان نسيتك وكمان مش عرفتك فدا أكيد ليه سبب مش تشكك في حبها ليكي احكي. ليا يا صاحبي ولا أنت مش بتعاملني زي ليث عشان أنا مش عائلة الالفي مالك بضحكة بهتة وجمود : تصدق يا صاحبي دا نعمة أن أنت مش من العائلة دي أم موضوع ليث يعلم ربنا ان الكل بالنسبة ليا أكتر من اخوات وعشان كدا أنا هحكي. ليك كل حاجه مالك :.......... ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ في الحارة الشعبية نجد المعلم لحمة الجميع يسلم. عليه لخروجه من السجن المعلم شلبي صاحبة القهوة :كفارة يا معلم لحمة والله وما ليك عليا يمين أنا كنت عايز أجيب الواجب أجيلك زيارة بس العسكري قال أن الضابط الكبير اللي مسئول مانع الزيارة المعلم لحمة : يزيد فضلك يا معلم شلبي أنا عارف أن الضابط كان موصي جامد عليا العساكر عشان يضايقني كان عايز يجامل اللي اسمه شمكان لما عرف ان اسمه في الحكومة زي اسم بيه كبير اوي. يقاطع حديث المعلم لحمة و المعلم شلبية صوت أحد الصبية للمعلم وهو يقول : الحق يا معلم لحمة . الحقنا يا كبير المعلمين في ناس عساكر كتير أوي وظابط كبير معاهم طردونا من المحل المعلم لحمة بصدمة : ايه اللي حصل يا غراب النحس مفيش مرة تجي بخبر عدل امشي قدامي عدل لما نشوف ايه اللي حصل المرة دي كمان يذهب المعلم لحمة وهو في طريقه يجد ورشة شكمان مغلقة فيحاول السؤال بطريقة غير مباشرة فيقول : غريب ياض أنت كل المعلمين سلموا عليا مفيش غير اللي ما يتسمي الصبي بعدم فهم :تقصد مين يا معلم أنت عايز حد معين يسأل عليك يعني المعلم لحمة بغضب وعصبية من غباء الصبي الذي أمامه : قصدي شكمان يا اذكي أخواتك المعلم قافل الورشة مش فاتح الورشة الصبي بفهم :لا معلم دا من يوم اللي حصل مظهرش خالص المعلم لحمة بفخر وفرحة :اه والله معاك حق أكيد لسة محبوس لما الحكومة عرفت ان هو مجرد واد نصاب ملوش علاقة بعائلة الالفي الكبيرة دي ويصل الي المكان ويصل الي المحل فيجد الضابط يتحدث :لازم المعلم لحمة يجي حالا لان دلوقتي في حكم من المحكمة أن المدعو لحمة الجزار يضع يده بالقوة علي أملاك زوجته السيدة نعمات الجندي يصل المعلم لحمة بذلك الوقت يشعر بالصدمة مما يحدث ولكن يرد وقاحة : ايه اللي بتقوله دا حضرة الضابط هو من أمتي أن الرجل لما يستت مراته ويدير هو مالها وأملاك دا بيكون وضع يد بالقوة يا حضرة الضابط الضابط بسخرية واستهزاء : دا لما تكون مراتك مش طليقة تك المعلم لحمة بغضب وعصبية : طلاق مين يا حضرة الضابط اللي تتكلم عنه فيأتي الضابط يتحدث لكن يقاطعه صوت شخص يخرج من داخل وهي السيدة نعمات تقول : ايه اللي بيحصل هنا عندنا أكل عيش وشغل لازم نأخد بالنا منه يا حضرة الضابط المعلم لحمة بسماجة وثقل دم : جري ايه يا. نعمة قلبي الراجل دا بيقول طلاق وطليقتي وكلام غير مالوش اي معني ولازمة نعمات بثقة وجدية : لا يا معلم أنا رفعت عليك قضية طلاق وكسبتها وكمان أثبت أن أنت غير قادر على انفاق عليا وخدت أملاكي مش تنسي أنا مين أنا نعمات اللي ولو ابويا المعلم خيري الجندي خلاني أتجوزك مش كنت أبص ليك أصلا المعلم لحمة بغضب وعصبية : علي ايه النفخة الكدابة دي يا ست نعمات أمال لو حتى عيل مش قادرة تجيبه يشيل اسمي كنتي عملتي ايه يعني الست نعمات بضحكة صفراء : هو أنا مش قولتلك يا معلم أنا حامل من أربع شهور كمان دا حتي ححامل في الواد اللي روحت تتجوز عليا بس اهوه نصيبك كله بنات اللهم لا اعتراض فضل ونعمة من ربنا كل اللي يجيبه ربنا خير لكن اللي زيك معرفش دا بس نقول ايه في الطفاسة دا عشان كدا ابني أول بمالي المعلم لحمة بصدمة مما يحدث : ايه اللي. بتقوليه دا بدل ما يتربي الواد بين ابوه و امه عايزة نطلق دا مش هيحصل ابدا السيدة نعمات بتقرير و تأكيد : لا ما هو خلاص انا أطلقت منك خلاص موافقتك زي رفضك مش مهمة ودلوقتي شوف هتصرف علي مراتك الاتنين منين كما أنا معايا اثباتات علي السرقة اللي بتعملها من ورايا وتدخل السجن تاني هه يا معلم سلام بقا يالا حضرة الضابط اخلي ليا البيت كمان خده علي التخشيبة لما نشوف ناوي يرجع الفلوس امتي وتذهب الى داخل المحل بعد انصراف الجميع وتبدأ بمراجعات الأوراق المطلوبة والحسابات بعد مرور أربع ساعات من العمل المتواصل تشعر بتشنج في. عضلات ظهرها بركلات صغيرة في بطنها تستغرب الامر لعدة لحظات ثم تستوعب ان تلك ركلات هذا الصغير الجائع فتتحدث معه كأنه أمامها : ايه يا قلب ماما أنت جعان زي مامي عايز تاكل ايه بقا ثم تشم رائحة الفراولة الطازجة فتبتسم وتقول عايز وفراولة يا حبيبي وماما كمان عاوزة تاكل فراخ مشوية ايه رايك ثم تنادي على أحد العمال تطلب منه الطعام والفواكه ايه رايك نكلم خالتو ليلو يا قلب ماما ♥️ 💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋 في مكان جامعة القاهرة كلية الهندسة الميكانيكية تجلس يالي تفكر سارحة بشدة دون انتباه فيحاول الاقتراب إلا انه يلتقي لكمة شديدة جعلت وجه الآخر متورما الدماء تسيل من أنفه وفمه فيصيح الشخص بغضب : في ايه علي مهلك يا ليالي دا أنا حتي لسة مش اتكلمت ويكون منظري دا ازاي دلوقتي أقابل أخوكي عشان اخطبك دلوقتي بقا ليالي في نفسها : اصطبحنا وصبح الملك لله ايه الرزالة دي علي الصبح هو أنا مش هخلص منك انت واختك حاسة ان ربنا يغفر ذنوبي عشان كدا بقيتوا في حياتي وأردفت بصوت عادي أبدا يا دكتور معتز مش قصدي وألف مبروك على الخطوبة بس يا ريت ما تنساش تعزمنا و ان شاء الله نقوم بالواجب يا دكتور معتز محاولا التحدث لكن يقاطعه صوت هاتف ليالي يصدح عاليا فتعتزرله وفي داخلها تريد تقبيل المتصل لتخليصها من قبضة هذا الكائن السمج : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مساء الخير مين حضرتك.؟ المتصل :..................................................... 💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖 في مطار الجونة الدولي ينزل شاب من الطائرة يملأ صدره بنفس عميق ويخرجه ببطئ شديد يرفع أنظاره إلى السماء يقول : الحرب خلاص بدأت وأبواب الجحيم اتفتحت والنهاردة بس أقدر أبدا أعمل اللي عايزه وينادي عليه شخص ما الشخص :.............................. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
تعليقات
إرسال تعليق